tisdag 25 november 2008

Matthew W för HM




HM har presenterat sitt nya designersamarbete idag. Det blir brittiske modeskaparen Matthew Williamson som är näst ut att göra en budgetversion av sitt skapande. Jag tycker att det är ett bra val. Framförallt för att jag tror att hans kollektion kommer att bli användbar och glad. Han gillar starka färger och etnomönster och i sin vår/sommar-kollektion finns både svepande, långa maxiklänningar och korta, tajta byxor i blanka material. Det är fint.

Fast inte jättespännande. Å andra sidan tyckte jag att samarbetet med Comme des Garçons kändes spännande, men när jag sen såg kläderna IRL var jag inte lika imponerad. Komplicerade, dekonstruerade former kanske inte gör sig i budgetvarianter helt enkelt. Besök i Stockholm och Göteborg de senaste veckorna har också visat att det finns gott om CDG-kläder kvar.
Williamsons förmodat färgglada bidrag kan nog ligga mer i linje med vad medelsvensson vill ha.
Eller så har folk helt enkelt tröttnat på desingersamrabeten och lockelser av typen "limiterad upplaga".
/C

Inga kommentarer: