söndag 2 november 2008

Därför är Håkan CCCCC



Konsert: Håkan Hellström, Flygeln, Norrköping 1/11
Betyg: CCCCC

Ni får ursäkta om en och annan bokstav sitter på fel ställe. Eller om meningsbyggnaden är uppåt väggarna. Orsaken är enkel och heter sömnbrist. John Blund har dock inte fått slåss mot min söta dotters lilla stämma utan mot en nästan lika söt 34-årig Göteborgare i väst, keps och uppkavlade ärmar.
Det blev nämligen en lördagsnatt med textrad efter textrad molandes i skallen. En natt fylld med Håkan Hellströms röst. En natt med ideliga injiceringar från den stora kärlekspruta pop-poeten och hans perfekta sjumannaband gav mig och hela Flygeln i Norrköping några timmar tidigare. Och självklart ett hopplöst grubblande över hur han lyckas vara så angelägen konsert efter konsert, år efter år.
Lördagsspelningen var avslutningen på ett galet intensivt år (turnén fortsätter i januari) för den gode Hellström. Setet från i somras har friserats, låtar som ”Minnen av aprilhimlen”, ”Precis som Romeo” och ”Inte skyldig nån något” har fått plats och ger konserten en ännu lugnare inramning. De typiska euforiexplosionerna från förr finns visserligen kvar, men de blir färre och färre för varje år. Istället är de suveräna låtararrangemangen som dominerar och avslutande ”Det är så jag säger det”, med Björn Almgrens vansinniga saxofonorgie, är min bästa musikupplevelse i år.

Låtlistan:
1. Tro och tvivel
2. Ramlar
3. Jag vet inte vem jag är, men jag vet att jag är din
4. Jag har varit i alla städer
5. Minnen av aprilhimlen
6. Precis som Romeo
7. Inte skyldig nån något
8. Klubbland
9. Gårdakvarnar och skit
10. Känn ingen sorg för mig Göteborg
11. En midsommarnattsdröm
12. Kärlek är som ett brev skickat tusen gånger
Extranummer
13. Nu kan du få mig så lätt
14. För en lång tid
15. Kom igen Lena
16. Gatan fram (Eldkvarn)
17. Det är så jag säger det

Inga kommentarer: