fredag 21 november 2008

Kärleksbudskap?

Nyss sjöng Alice Kelly Clarksons "Because of you" i Idol. En låt som handlar om att inte vilja bli som sina föräldrar som bråkat och ställt till det hela ens uppväxt. Är det någon mer än jag som tycker att det känns knepigt att tillägna den till familjen under temat "kärlek"?
"Because of you I find it hard to trust not only me but everyone around me,
because of you, I am afraid"
Lite creepy.
Åtminstone nån producent borde väl veta vad det är för låtar de väljer ut till deltagarna?
/C

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte precis detsamma! Har vridit och vänt på låten för att hitta en ny tolkningsvinkel, men jag begriper't inte.

För mig handlar låten iofs snarare om en separation från en partner/nära vän än om en knasig uppfostran (se där, ännu en låt som betyder olika saker för olika lyssnare, apropå din krönika, Christel). Men oavsett hur man tolkar "Because of you" är det extremt svårt att se den som en kärleksförklaring.

Anonym sa...

Fast nu när jag tänker efter är det ju glasklart att det är föräldrar den handlar om.

Vem vet, tänker jag lite till kanske jag fattar hur Alice resonerar :S

Corren Nöje sa...

Om du kommer på det så kan du väl hojta!/Christel

Anonym sa...

Hojt, hojt, här kommer svar! Jag har äntligen hittat en förklaring. Eller ja, så nära man kan komma iaf.

Alice ville tydligen ge sin familj en låt som hon tycker om. Texten hade inte med saken att göra, säger hon. Ehem, säger jag.

http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.730752